måndag 18 februari 2013

Det stora deotestet: ACO, Dove, Oliva och Vera by CCS

Oskrivna recensioner är mitt mellannamn.... Nu ska jag ta tag i det, och jag börjar med att presentera omdömen om hela fem deodoranter jag testat på sistone:
  • Pure & Sensitive Deo från Dove (30 kr, 50 ml): Fungerar mycket bra! Ingen svettlukt alls trots amning. Håller mig ganska torr också. Plus i kanten för att den är "uppochner", det är helt enkelt inte svårt att få fram produkt på roll-on-kulan.
  • ACO:s klassiska roll-ondeos finns i många varianter. Här ser ni Invisible och Fresh (39 kr, 50 ml). Fresh luktar ganska gott (lite för starkt) och känns lite kladdig. Invisible, däremot, luktar lagom mycket och är faktiskt osynlig och torkar snabbt. Tummen upp för det! Dock önskar man ju att alla deos var osynliga, varför är det inte så? Det är hur som helst väldigt bra med en så okletig deo, även om det bitvis är besvärlig att får ut produkt på roll-onkulan. Båda känns effektiva mot både fukt och lukt. Jag är lite småsugen på att kolla in Quick Dry och den oparfymerade deon också från ACO.
  • Oliva by CCS Eco CreemDeo (60 ml, 69 kr) luktar ganska milt och, i mitt tycke riktigt gott. Den känns mild men effektiv och är ett bra aternativ för den som gillar eko. Doften påminner lite om DKNY:s gröna äppel-parfym tycker jag (och någon annan har jag för mig, kan det ha varit Beleza?)
  • Refreshing Deo från Vera by CCS känns just uppfriskande. Den är också effektiv och svider inte, även om man rakat sig nyligen. Dessvärre verkar den ha utgått ur sortimentet, men eftersom den var med på bilden fick den vara med i testet ändå...

Sammanfattningsvis kan man säga att alla fem gör deo-jobbet bra, men med lite olika för- och nackdelar. Om jag skulle välja en favorit väljer jag Doves eftersom den är oparfymerad, och det känns extra viktigt för mig just nu med en bebis snusande i armhålorna vid varje amning. Dock är det tyvärr så att alla fem innehåller aluminium som kan vara cancerframkallande (lärt mig av tjejerna på ElMika, de har örnkoll!). Dessutom föredrar jag egentligen deo i stitform. Nu när jag testat flera roll-oner är jag ändå kanske beredd att ändra mig; när de väl torkat är det ju himla praktiskt att slippa vita fläckar på kläderna!

Nu är jag nyfiken på era deo-erfarenheter. Kör ni roll-on eller stift? Oparfymerat? Utan aluminium? Ekologiskt? Billigt eller dyrt? Dela med er i kommentarsfältet, bitte!

Jag kan ha testat en och annan annan deo i bloggen tidigare. Klicka på kategorin deo och se efter, vetja!

17 kommentarer:

  1. För ett tag sedan fick jag för mig att jag skulle ha en deo utan aluminium. Jag testade tre stycken, både från Ica, Apoteket samt hälsokost. Jag fick utslag av alla tre. Även om dom skulle vara milda. Så jag fick gå tillbaka till aluminiumvarianterna.
    Jag har alltid en oparfymerad hemma, direkt efter rakning behövs det, Neutral är mild och bra. Sedan skiftar jag lite, tåler inte allt, men lustigt nog går Rexona for men bra, och den har jag i roll on variant när jag jobbar. Sen har jag både Dove, LdB och andra Rexona, både roll on och stift. Gillar stift, inget kladd, praktiskt! Kör oftast budget. Spraydeo tycker jag däremot inte om, av nån anledning. Köper aldrig! /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Besvärligt med utslagen! Så kan det ofta vara med "nsturligt", tycker jag. Ibland är ju inte det kemiska så farligt som man först tror...

      Neutral låter spännande.Rexona körde jag m tidigare, men får plötsligt kli av den... Spraydeo gillar jag inte heller. Dessvärre gillar jag biotherms 200-kronorsvariant allra bäst :)

      Radera
  2. Oh, gillar inlägget. Jag har haft "problem" med armhålorna sen ett år tillbaka, typ irritation och kli. Har testat Nivea Pure&sensitive som är utan parabener, parfym och alkohol (dock med aluminium-nånting) läste jag precis! Tycker den har funkat okej, en smula bättre det kanske har blivit men jag tycker tyvärr inte att den gör jobbet riktigt. Känns som om man svettas väldigt mycket efter fysisk ansträngning så inbillar jag mig att det bara rinner bort och man luktar lite svett. Såg inte att du testat den bland deosarna. Nyfiken på att testa en ny känslighetsvänlig variant. Lite sugen på Olivia eller Doves. Troligtvis doves eftersom den är parfymfri och det verkas inte Olivias vara? + att doves är billigare. Å andra sidan är ju eko en trevlig grej inbillar man sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Använder btw alltid roll-on-varianten då jag upplever att de funkar bäst på mig.

      Radera
    2. Olivas är inte parfymfri, men känns ändå mild tycker jag. Niveas har jag inte testat, men nu blev jag lite nyfiken :) Deodoranter är verkligen en svår produktkategori! Jag lovar att testa vidare och kanske forska lite i detta med aluminiumen.

      Jag har också haft lite kli-problem, och då har dessvärre min dyra bitherm (i stift, men finns som roll on också) varit det enda som funkat.

      Radera
  3. Jag köper den deo som är på kampanj på H&M för tillfället. Det blir alltid roll-on, och den jag tycker luktar godast. Men så har jag också väldigt okänsliga armhålor. Det blir nog oftast Rexona, och de funkar bra tycker jag. De gånger som jag blir missnöjd med deon är faktiskt när jag köpt Dove. Då händer det att jag tycker att jag luktar lite svett, vilket är rätt konstigt eftersom jag inte brukar lukta svett när glömt ta på mig deo...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kampanj ftw! Just Rexona använde jag i många år, men efter att ha kört lite m Biotherm började Rexona klia...

      Så himla skumt m deo som tar fram svettlukt!

      Radera
  4. Jag kör nästan alltid roll on eller creme, har testat stift någon gång men trivs inte riktigt med det. Mina favoriter har tidigare varit Vichy eller Kiehls, men nu har jag börjat byta ut min hud- och hårvård mot mer naturliga alternativ och använder just nu c/o Gerds ecodeo som funkar riktigt bra och har en diskret unisex-doft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag har varken testat Vichy eller Kiehls, det måste jag ändra på! c/o Gerds låter också spännande, det har jag inte hört om tidigare.

      Radera
    2. C/o Gerd är ett svensk märke med hudvård, hittills har jag bara testat deon och Blueberry foot balm, men varit nöjd med båda. http://careofgerd.com, om du är nyfiken.

      Radera
  5. Roligt att läsa! Vi har nog väldigt liknande deopreferenser. Jag har testat en utan aluminium från MALIN+GOETZ ett tag och gillar den! När man går över till alumiumfri deo får man tänka på att det tar ett tag för kroppen att vänja sig, något som jag blev varsko om men som ändå är värt besväret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också noterat det :) MALIN+GOETZ verkar ju vara ett toppenmärke! Ska se om jag kan få tag i deras deo för testning! Jag kanske kan passa på att vänja kroppen medan jag kan skylla eventuell sunkighet på att jag är nybliven förälder ;)

      Radera
    2. Ta det försiktigt med den deon om du lätt får allergiska eksem, den innehåller eukalyptusextrakt. Ämnen i eukalyptus kan ge kontaktallergi, särskilt om de kommer i kontakt med luft.

      Radera
    3. Tack för varningen! Jag tror att jag tål eukalyptus, men man vet ju aldrig...

      Radera
  6. Quick Dry SVED under armarna på mig och STANK alkohol...:/

    SvaraRadera
  7. Skrev precis om en som testat på housesoul.se himla bra deo var det!:)

    SvaraRadera