tisdag 17 juni 2014

Recension: Hudvård för bebisar från Sophie la Girafe Baby

Nu när det börjar bli lite glesare mellan nyheterna (även om det fortfarande är lite rörigt och trångt i inkorgen,) börjar det bli dags att ta tag i alla halvfärdiga recensioner som ligger på lut. Först ut, Hudvård för bebisar från Sophie la Girafe Baby:

Giraffen Sophie är storfavorit hos många bebisar, så även hos min lille Nils. Jag blev rysligt nyfiken när jag hörde talas om att det skulle lanseras bebishudvård med söta Sophie på!

Produkterna från Sophie la Girafe Baby tillverkas av finska Alva Organics Oy. De är särskilt anpassade för bebisars hud, som är fem gånger tunnare än vuxnas och därmed ofta känsligare. I hudvården finns varken parfymer, färgämnen, ftalater parabener, klor eller andra läskiga kemikalier. Listan i pressinfon över allt som INTE finns i produkterna är rejält lång. Produkterna är dessutom Ecocert-märkta, dermatologiskt testade och 100% vegitabiliska.

Jag, eller snarare Nils, har testat ett startkit (ca 170 kr), innehållandes Body Lotion, Baby Oil, Face Cream, Protiection Cream, och Hair & Body Wash. Vad tycker vi då om dessa små söta tuber, Nils och jag? Nils är ungefär ett-och-etthalvt år, och han har uppskattat att det just Giraffen Sophie är på tuberna ett bra tag. En sådan distraktion kan ju vara guld värd i samband med blöjbyte, tvångsssmörjning eller nagelvård. Innehållet är det mest jag som tycker till om, men jag riktigt förtjust och kan mycket väl tänka mig att shoppa Sophie la Girafe Baby igen, särskilt som originalförpackningarna är mycket mer praktiska än testtuberna. (Babyolja i tub är inte så smidigt...)

Just Baby Oil är en favorit. Den funkar finfint till den torraste huden, i badet eller som tvätt. Att ta lite olja på en bomullsrondell och tvätta ansiktet med är är supersmidigt tycker jag. Funkar perfekt när det är för kallt för vatten eller barnet av någon anledning inte är med på noterna gällande vanlig tvätt.

Hair & Body Wash känns mild och bra, även om jag måste erkänna att jag oftast föredrar att tvätta Nils med bara vatten och olja. Ibland behövs det dock lite grundligare tvätt och då är denna en bra att ta till!

Kroppslotionen Body Lotion känns mild och vårdande. Precis som resten av serien är den oparfymerad, men den luktar gott ändå, bland annat svagt av lavendel. En del andra oparfymerade babyprodukter luktar faktiskt inte gott alls, så jag gillar denna diskreta doften som kommer från de ingredienser som ingår i lotionen. Den verkar fungera bra för Nils hud, jag är nöjd.

Allra mest gillar vi nog ansiktskrämen som kort och gott heter Sophie la Girafe Baby Face Cream. Den  är riktigt rik och har samma goda doft som kroppslotionen. En babys ansikte är ju utsatt för väder och vind, precis som vuxnas så här krävs verkligen extra skydd och vård! Face Cream får bukt med både rodnad och torrfnas över natten och verkar skydda fint på dagen. Ett tjock lager kring näsan i förkylningstider är heller inte så dumt!

4 kommentarer:

  1. Mycket intressant! Tack för bra recension :) /En som blir mamma snart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att höra!

      Och vad roligt med en lite kotte hos dig! Heja på nu på sluttampen :)

      Radera
  2. Jag brukar ha babyolja hemma fast jag inte har småbarn. Var köper man dessa produkter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Babyolja är en bra undversalprodukt! Lite varstans, på Apotek Hjärtat exempelvis och babyaffärer.

      Radera