tisdag 10 september 2013

Recension: Max Factor Colour Correcting Cream Instant Complexion Enhancer SPF 10

Långt om länge ska jag nu ta mig för att recensera Max Factors CC-kräm Max Factor Colour Correcting Cream Instant Complexion Enhancer SPF 10 (159 kr/ 30 ml). Dröjsmålet beror på klanteri från min sida. Jag fick välja nyans själv (smart drag av PR-firman, det är ju så mycket större chans att man testar en nyans som faktiskt passar!). Dessvärre är jag inte så smart. Jag kan ibland vara för ljus även för ljusaste nyans, så jag valde naturligtvis ljusast Fair där i våras. Tuben landade hos mig medan jag var på Kreta, sedan kom jag hem och den har varit för ljus sedan dess. Nog om mina nyansbryderier och till saken:

Jag har testat Colour Correcting Cream Instant Complexion Enhancer ändå en del på kvällarna. Den finns i tre nyanser och lovar jämnare hudton med mediumtäckning. Krämen ska vara lättapplicerad, bibehålla hudens fuktbalans och ge en perfekt finish med lätt känsla. Just den lätta känslan är slående. Jag föredrar oftast lätt täckning, men tycker ändå att denna känns riktigt lätt och fin. Huden lyster blir fin och naturlig. Efter några timmar blir jag lite blank i t-zonen, men hellre det än torr! Den låga solskyddsfaktorn och det faktum att produkten är parfymerad dra ner betyget något.
Betyg: 3 av 5
Summan av kardemumman: Min tub med Light kommer säkerligen till användning till vinterns fester. Tills dess lägger jag gärna vantarna på en Medium om den passar.  Även om jag gillar denna blir jag sugen på att testa fler CC-krämer, måste jag säga!

5 kommentarer:

  1. Jag har en M edium som du kan få om du vill? Den är obetydligt använd, två-tre gånger eller så. Den oxiderar på mig, jag ser ut som Ranelid! Mejla mig din adress så fixar vi det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad schysst! Blir spännande att se om det bli Ranelidseffekt på mig också ;)

      Radera
    2. Inga problem! :) Känns bättre än att den möglar bort i min låda här ju.

      Radera
  2. Med en SPF på 10 så hade det varit bättre att inte ha någon alls tycker jag. Det irriterar mig att de måste ha så lång SPF i alla krämer, tycker det är bättre att använda en solkräm under i så fall eller en ordentligt SPF i typ 18-25.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tycker jag också att det är bättre, men i vissa situationer kan det funka. Smartast är väl egentligen sådana system där man själv kan tillsätta SPF, men det kan ju bli lite meckigt....

      Radera