söndag 5 augusti 2012

Recension: ACO Extra Light Sun Lotion SPF 20

Idag är det visserligen lite småmulet i vår lilla by, men jag tar mig i kragen ändå och recenserar solskydd från ACO. Varför jag väntat så länge kan man ju undra, jag var nästan säker på redan från början att jag skulle gilla den uppdaterade lättare, extra smörjvänliga sollotion för kroppen som lanserats i år. Såhär skrev jag när den landade i brevlådan:
ACO Sun Extra Light Sun Lotion SPF 20 ska vara lätt i konsistensen, samtidigt som den är intensivt återfuktande. Den har skyddar mot både UVA- och UVB-strålar och är vattenresistent. Flaskan rymmer 200 ml och kostar 145 kr. Fri från alkohol, parfym och färgämnen. 
Nu till omdömet: Jag gillar den! Den glider på lätt, torkar snabb, kladdar inte ett dugg och ger inte upphov till svettkladd eller tilltäppta porer på rygg och bringa. Solskyddet verkar också vara lika bra som utlovat. Jag har använt den främst på överkroppen vid trädgårdsarbete, promenader, stranddagar och valplek nu i sommar, helt utan att bränna mig. Betänk att då jag är en rödhårig blekfis... 
ACO själva framhåller den lätta konsistensen som en fördel, och jag håller med. Det är lättare att smörja tillräckligt jämnt och tjockt när lotionen är så lätt. Nu har jag fått både denna och föregående flaskor som recensionsexemplar, men om jag behöver fylla på är det ingen tvekan om att jag skulle köpa en likadan själv.
Betyg: 5 av 5
Hur och när ska man smörja egentligen? ACO plockat fram en sol-app som hjälper er på traven. Spana in den, vetja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar