tisdag 9 november 2010

Recension: Clinique Superbalanced Powder Makeup spf 15 Mineral Rich Formula


Nu har det äntligen blivit dags för mig att recensera mitt testexemplar av Cliniques nya mineralfoundation Superbalanced Powder Makeup spf 15 Mineral Rich Formula. Det var ett bra tag sedan jag fick den, men ibland vill man vara extra säker på sitt omdöme! Vill ni läsa mer om produkten föreslår jag att ni läser hos Clinique här, eller spanar in mina tidigare inlägg här eller här. Nu tänkte jag gå direkt till vad jag tycker om produkten:

Superbalanced Powder Makeup spf 15 Mineral Rich Formula (phu, långt namn!) kommer i en smart och snygg dosa med en slags kvarn som man vrider fram nytt puder med till varje användningstillfälle. Inget spill alls. Stor tumme upp för detta!

Pudret levereras också med en borste, den är tyvärr helt värdelös (vass och liten) och går inte att använda över huvud taget. Superbalanced Powder Makeup är en puderfoundation av mineraltyp, men det behöver egentligen inte appliceras med någon speciell borste, tex en kabuki. Jag ar testat både vanlig stor puderborste, traditionell kabuki och (med riktigt bra resultat,) att använd borsten i mina Quick-blushrouge när jag är på resande fot. Alla tre varianterna funkar bra. Allra bäst misstänker jag dock att det skulle bli om jag fick tag i Cliniques egen stora foundationborste, men den finns inte i Sverige.


Hur blir då ytan på och hur sitter det under dan? Jo, finfint! Jag strävar inte efter tjock täckning när jag sminkar mig, utan efter att se jämn, icke-rodnad och tämligen osminkad ut på hyn. Dessa uppgifter löser Superbalanced Powder Makeup utmärkt. Den sitter även bra under dagen, jag blir inte torr, men måste nog ändå säga att jag blir lite blank ibland framåt eftermiddagen, så produkten lever inte helt upp till sitt löfte om att reglera blank- respektive torrhet, men det är verkligen inte långt ifrån. Ytan blir bra och naturlig, inte supermatt, men inte heller skimrig - bara snygg!

Solskyddet är jag ockå nöjd med. Den enda egentliga invändning jag har produkten i sin helhet är mot färgutbudet. Superbalanced Powder Makeup finns i fyra nyanser i Sverige. Jag har fått den ljusaste 02 natural, och den senaste veckan har den börjat bli för mörk. Om jag ni inte ser Superbalanced Powder Makeup i mina dagens framöver är det alltså ingen diss, utan det beror på att färgen inte längre passar. Vi får hoppas på fler naynser i framtiden, jag köper gärna en ljusare som komplement till vinterhalvåret!
Betyg: 5 av 5
Superbalanced Powder Makeup är allergitestat och 100% oparfymerat. Rekommenderat pris är 350 kr för hela 18 gram och du hittar det överallt där Clinique säljs. Det är en riktigt prisvärd och bra produkt och jag kommer att köpa ett nytt när mitt tar slut (det dröjer nog ett tag, för pudret är drygt och bra och det blir ju inget spill). Vad tycker ni andra som testat? Och ni som inte testat, är ni nyfikna?

Uppdatering: Nu när det faktiskt är vinter kan jag konstatera att 02-nyansen visst passar! Jag använder fortfarande pudret dagligen. Om jag lägger på tunnt, vilket jag alltid gör ändå, funkar den utmärkt.

5 kommentarer:

  1. Nja - jag vill ha foundation med hög täckning, och nyansutbudet är alldeles för dåligt.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att den passar dig så bra. Jag är inte lika övertygad och gillar Almost Powder mycket bättre.

    SvaraRadera
  3. Des: Nyansutbudet är helt klart ett problem, även om man gillar skirare täckning.

    Tina: Ja! Det gör ju i och för sig nyfiken på Almost Powder...

    SvaraRadera
  4. Spännande att läsa. Jag gillade den inte alls nämligen.

    SvaraRadera
  5. Käthe: Vad trist att den inte funkade för dig!

    SvaraRadera