måndag 27 september 2010

Vikingabad


Här tänkte jag presentera en skönhetsprodukt av det lite ovanligare slaget, nämligen badörter med anor från vikingatiden. Mina kära vän som hälsade på mig i helgen hade med sig dem från sin nya hemstad (Old) York. I York är man tydligen alldeles besatta av vikingar, och detta tjusiga badgunk säljs på vikingamuséet.

Inuti den fina kartongen finns portiosnpåsar med örter i modell tepåse som man ska stoppa ner i badet. De innehåller bland annat lavendel, kamomill, fänkål, basilika, timjan, enbär, tall och verbena. Enligt förpackningen härstammar Orsen the Norseman's Viking Bath Herbs från recept som kända vikingar som Thor, Odin, Ruric och Valkyrie använde. Kanske bäst att inte historiegranska det närmre?

Historiskt korrekt eller ej, det blir ett väldigt skönt bad! Jag testade igårkväll och det var både avslappnande, lugnande och skönt, trots att jag bara varit på körrep och inte deltagit i några plundringståg. Briljant idé också med tepåsarna, jag tror inte att jag stött på den lösningen förut.

8 kommentarer:

  1. Du kanske errövrade lyssnarna med din skönsång? Gud vad härligt med ett bad, jag avskyr att vi inte har något badkar. Fick välja mellan badkar eller tvättmaskin pga platsbrist och vad väljer man med två barn? Det är inte kul att behöva springa gatlopp i tvättstugan hela tiden.... Vilken häftig produkt! Hur doftar de, är de kryddiga?

    SvaraRadera
  2. Ninni: Ha, ha =) Badkar är himla skönt! Har bott utan hela studietiden. Förstår att du valde tvättmaskin ändå, det hade jag också gjort!

    De doftar lite örtigt, men är inte superkryddiga. Jag är dock väldans täppt (fortfarande!), så jag kanske inte riktigt kan uttala mig egentligen.

    SvaraRadera
  3. Spännande! Vi hoppade över Jórvik (som vikingamuseet heter) när vi var i York, och det ångrade vi inte... När ska du åka dit då? ;-)

    SvaraRadera
  4. Des: Vi håller på att planera som bäst! Givetvis ska jag spana in din guide noga =)

    SvaraRadera
  5. Vikingadoft.... då far mina tankar till mjöd och svett

    Men det du beskriver låter som det doftar betydligt bättre

    SvaraRadera
  6. Shamrock: Ha, ha =) Detta doftar mkt bättre!

    SvaraRadera