lördag 17 april 2010

Packa skönhetsnördens kappsäck


Häromdagen fick jag en fråga av en läsare om tips inför resa med endast handbagage. Med Luftfartsverkets regler kring vätskor i är det inte helt lätt för oss skönhetsjunkies att packa snålt. Flytande produkter får inte vara i behållare som rymmer mer än 100 ml, och alla flaskor och tuber ska få plats i en genomskinlig enliterspåse. Jag är ute och reser en del och har lyckats slimma min packning någorlunda. En del av tipsen kanske känns självklara, men jag delar med mig ändå! Här är mina bästa tips:
  • Att spara på produktprover, allt från schampopåsar i tidningar till prover i 5 ml-tuber och parfymprover från butiker. Oftast ska man kanske bara tvätta håret en gång under en kortare resa, och 5 ml räcker längre än man tror, upp till en vecka.
  • Att köpa på sig miniförpackningar när man kan. De börjar bli lättare att hitta i Sverige, och i exempelvis Tyskland är utbudet magnifikt. I påsen här syns bl a handkräm från Weleda. I så kallade "på köpet-gåvor" från olika märken brukar man också kunna hitta bra småförpackningar.
  • Att byta ut flytande produkter mot fasta, för att frigöra plats i påsen. (se nedan)
  • Att hälla över i mindre tuber och flaskor.

I påsen ser ni bland annat småprover på rengöring och ansiktsvatten från Cliniderm, natt och dagkräm från Avène som jag testar just nu och minimaskara från Lancôme.


Om man byter ut flytande produkter som kräver plats i påsen mot motsvarande produkter i fast form vinner man mycket plats. Flytande: Concealer och läppglans från Clinique, foundation från Lumene, skuggbas från Benefit och rollondeo från LdB.


I fast form: concealer från Benefit, Nail Polish Remover Wipe från Åhléns, stiftskugga/bas från GOSH, foundation från Benefit, läppstift från Origins istället för läppglans och deo i stiftform från Biotherm. Fråga gärna om ni undrar något om någon av produkterna!


Av de produkter man behöver dagligen tycker jag att det kan vara smart att hålla utkik efter småversioner i julaskar eller gwp:s. Clinique Pore Minimizer Refing Serum använder jag varje morgon, och då bär jag hellre med mig 15-mililiterstuben än originaltuben med 40 ml.

Att hälla över favoritprodukter i mindre flaskor, exempelvis Mujis smarta varianter, är också väldigt platspesparande. Muji hittar man lättast på Åhléns City eller i märkets egna butiker utomlands. Täta småflaskor finns också på Apoteket.

Detta var de tips jag kom på på rak arm. Nu undrar jag: Vad har jag missat? Har ni fler bra packnings- och resetips?

12 kommentarer:

  1. Tänk om alla resenärer packade så bra som du gör!

    SvaraRadera
  2. Jättebra tips, detta inlägg ska jag spara inför kommande resor! =)

    SvaraRadera
  3. Sjysst inlägg! Jag har också lyckats slimma ner min packning mha MUJI och mini-flaskor från Dermalogica :) Bara för att jag inte är hemma betyder det inte att jag vill använda vad som helst bara för att det är litet, så därför är ju tomflaskor bra :)

    Bra att påpeka att man faktiskt kan välja fasta produkter i många fall också! :D

    SvaraRadera
  4. Tack så mkt för all info :D mkt bra!

    SvaraRadera
  5. Jag har alltid min necessär i mitt incheckade bagage, så att jag kan proppa ner så mycket jag vill. Att endast resa med ett carry-on funkar inte i min värld, tyvärr.

    SvaraRadera
  6. Jag reser alltid med småförpackningar, då tjänar man ju vikt också! Hatar att bära tungt i onödan. En väninna till mig brukar resa på "Sverige-turné" varje sommar och hälsa på släkt och vänner. Hon har ingen koll på sånt alls utan släpar runt på en-liters-stora hårsprayflaskor etc. Fy vad det måste vara jobbigt!

    SvaraRadera
  7. Kult inlägg och bra tips! Jag kör också testers, både roligt och praktiskt:)

    SvaraRadera
  8. Emelie: :-)

    Makeuponista: Kul att höra =)

    Maria: Tack! Ja, småflaskor är himla bra. Jag tror t o m att det var hos er jag först såg Mujis varianter.

    Viktoria: Varsågod =)

    Des: Det har brukar jag också ha, om möjligheten finns.

    Ninni: Oj så tungt och stort det måste bli =)

    MumboJumbo: Varsågod! Hoppas att du såg dem i tid =)

    Badbomben: Kul att du gillar =)

    SvaraRadera
  9. Grr, att packa för flygresor har verkligen blivit ett mindre mysterium. bra tips hur som helst, särskilt det där med att byta ut så mkt som möjligt mot fasta produkter.

    SvaraRadera
  10. jättesmarta tips! jag brukar tänka på liknande sätt, speciellt att ta med fasta saker i stället för vätskor!

    SvaraRadera
  11. Emma P: Jag instämmer i morrandet =) Flytande mot fast är inte alltid det första man tänker på, men det frigör mkt plats!

    Karin: Tack! Just flytande mot fast gör ju verkligen skillnad!

    SvaraRadera