torsdag 30 november 2017

Recension av IDUN Minerals hudvård

Under hösten har jag testat IDUN Minerals nya hudvård och nu ska jag delge er min tankar och åsikter om serien. Jag gillar den! Kärleken har kommit smygande. Det handlar om ganska basic, snälla produkter, som till en början inte kändes nervkittlande för mig som ofta gillar med "avancerade" mer aktiva grejer. Efter någon vecka har jag dock märkt att ansiktshyn mår bättre än på länge. Mindre torr, lugnare, helt utan småfinnar eller tilltäppta porer - triumf!

I produkterna finns innehåll från äpple (bla AHA-syra), vitaminer och mineraler, som lovar hud i balans och bra grund för smink. Ur innehållet märks också antioxidanterna vitamin C och E för vård och skydd. Vitamin B (niacinamid och folsyra) stärker hudens motståndskraft. Mineralerna, magnesium, zink och kalium, ska hålla huden i balans. Oljor från raps och havre står för de mjukgörande egenskaperna. Jag måste säga att löftena verkar infrias.

Moisturizing Clenasing Micellar Water är ett micellärvatten i sprayflaska. Det gör, precis som andra liknande vatten jag testat, jobbet mycket bra. Märker dock inte så stor skillnad mellan olika micellärvatten om jag ska vara ärlig. Spraymunstycket förstår jag mig inte på, tycker det är enklare med vanlig ansiktsvattensflaska (för man ska väl inte spaya det på sig?). Jag blir väldigt sugen på att testa renöringsmoussen också. 

Rich Moisturizing Serum är också en trevlig bekantskap. Precis som resten av serien är serumt ganska enkelt, på ett bra sätt. Det tillför extra fukt, helt enkelt. Min enda invändning är att det är ganska saftigt med 349 kr för 30 ml. Det kunde åtminstone varit samma mängd som i dag och nattkräm (50ml). Jag behöver serumet som komplement både morgon och kväll, så min flaska är snart slut.

Moisturizing Eye Cream har jag provat morgon och kväll. Bra att även den kommer i pumpflaska. Det är en bra, återfuktande, icke-irriterande ögonkräm. För egen del önskar jag oftast liiite mer av en ögonkräm - lite utslätning, uppljusning och allmänt trolleri. Vill du ha en enklare men ändå lite lyxigt enkel, kör på denna!

Moisturizing Day Cream är på något sätt tung och lätt samtidigt. Vid första anblick, eller snarare smörj kanske, känns den lite rik eller tung, men den är ganska lätt. Fungerar mycket bra med olika sorters smink tycker jag. Jag behöver komplettera med serumet, och blir därför nyfiken även på den rikare varianten Enriched Day Cream. Jag hoppas också på ytterligare varianter, kanske med SPF, färgade varianter eller en med primereffekt. 

Rich Night Cream är också skön. Jag vaknar med lugn och återfuktad hud. Inga konstigheter. Ska man vara petig kan jag önska ytterligare lite mer fukt.

Förpackningarna i serien är av polypropylen och PET som lätt återvinns. De är snygga tycker jag och som ni vet är jag förtjust över att det är pumpflaskor. Älska pump! Ska man vara alldeles petig hade jag önskat lite mer skillnad i designen så att det var lättare att se skillnad på produkterna. Ytterförpackningarna är av FSC-certifierade (bild närmast ovan). Snygg, men jätteonödigt med extra förpackning på utsidan tycker jag. 

Alla produkterna dermatologiskt testade, parfymfria och inte minst veganska. De tillverkas i Sverige och ska passa även känslig hy, vilket jag tycker verkar stämma. Bra jobbat av IDUN Minerals. Hoppas de fortsätter med ännu fler produkter framöver!

Trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Kanske vore värt att testa, eftersom jag är så förtjust i deras makeup =)

    SvaraRadera
  2. De låter ju riktigt trevliga! Jag gillar Iduns bassmink massor, kul att höra att deras hudvård också levererar. Dock har jag precis (nåja för en månad sen) börjat med en ny hudvårdsserie (IS Clinical) och just nu funkar det väldigt bra så jag är totalt opepp på att testa nya grejer. Eller ja, jag ska köpa ett kit med lite grejer så då blir det ett par nya produkter men inom samma märke då. De serumen innehåller bara 15 ml och kostar typ 900, dyraste hudvården hittills i samling men som sagt, bra! Dock är det ju såklart mycket mer aktiva ingredienser i de produkterna:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter spännande, men hu så dyrt!

      Radera