tisdag 25 oktober 2016

Höstens hårvård - the inlägg



Min inkorg till bloggens mejl lever helt sitt eget liv, känns det som. Förlåt för obesvarade mejl och oskrivna inlägg! Jag bloggar oftast av lust och nu har hur som helst lusten kommit till håret. Eller svansen, som barnen kallar min kalufs. Min yngste gör omsorgsfullt dreads av så mycket av mitt hår som möjligt varje natt, så mitt hår har absolut haft vackrare perioder. Kanske kan det räddas lite av några av dessa nyheter:

Waterclouds är ett svenskt märke jag har liten men positiv (herregud, har jag inte recenserat?! Återkommer snarast) erfarenhet av. De släpper nu en Divine miracle oil (299 kr) som är en återfuktande hårolja som ska absorberas snabbt av håret, ge en fantastisk lyster och silkesmjuk känsla utan att tynga ner eller lämna rester kvar i håret. Innehåller en mix av Camellia oil, Macadamian nut oil, Argan oil och Sea-buckthorn oil. Innehåller en massa vitaminer och UV skydd. Oljan ska funka i såväl torrt som fuktigt hår.

Original Mineral är ett australiensikt märke som jag testat med goda erfarnehter. De har två stylingnyheter som intresserar mig: Frizzy Logic (279kr) är ett utslätande serum som ska bekämpa flygigt hår, tämja vilda lockar och lämna håret silkeslent och blankt. Kallpressad certifierad organisk arganolja (antar att de menar ekologisk...) och macadamiennötolja, lugnar och slätar ut håret, står emot fukt och ger samtidigt glans.

Know Knott Conditioning Detangler (239) är ett lätt spraybalsam som lovar reda ut håret och vårda på djupet. Även här är ingredienserna kallpressad arganolja och macadamianötolja som ska återuppliva håret och göra det glansigt följsamt. Används i handdukstorkat hår.

Svenska idHAIR har en hårvårdsserie som heter BELONGER, det är helt enkelt hårvård och styling för långt hår och extensions. Lovar återfuktat, medgörligt och otrassligt hår. I serien ingår sex produkter, här ser ni dem som intresserar mig:
Milt Schampo (250ml/80ml 169kr/69kr) som rengör och återfuktar på djupet. Sheasmör återfuktar och hydroliserade veteproteiner stärker håret och ger glans. 
Vårdande Balsam (250ml 169 kr, dumt att inte den också finns i liten flaska!)som tillför fukt och stänger fjällskiktet så att håret sluts, stärks och blir lent. Havtornsextrakt, hydroliserade veteproteiner och vetestärkelse ska balansera hårets fuktnivå och förbättra både glans och styrka. 
Efter-tvätt-serum (50ml 189kr) med ekologisk arganolja, jojobaolja, sheasmör och sötmandelolja som ska mjukgöra, återfukta och ge håret en silkeslen finish. Använd i fuktigt hår för att skydda det och reducera föntiden. Används i blött hår för att få ett mjukare och lenare resultat. 
Heat Protect (125ml 159kr), i finfördelad sprayform, skyddar mot både värme och UV-strålar. Appliceras i fuktigt eller torrt hår innan värmestyling. Jag värmestylar i princip aldrig, men UV-skydd ligger mig varmt om hjärtat. 
Hand & Hair Cream (75ml 109kr)  är en två-i-ettprodukt som ger fukt till både hud och hår. Mjuka och lena händer och mjukt hår med glans och lite separation. Den beskrivs som den perfekta produkten för torrt hår när man inte eftersträvar stadga. Denna tub har jag minsann för testning. Ska genast trappa upp användningen och utvärdera!

Ytterliggare två nyheter från samma märke, men andra serier, verkar spännande:
IdHAIR Elemets Gold 911 Rescue Spray (125ml/60ml, 169kr/79kr) är en spray full med näring som ska reparera slitet hår, ge glans och liv, skydda färgen och verka utredande. Den blir jag nyfiken på!
IdHAIR Elemets Gold 911 Golden Oil (100 ml/ 259 kr) är en ilikonfri olja som lovar friskt, glansigt och lätthanterligt hår. Arganolja, granatäppleolja, sötmandelolja och jojobaolja ingår. Produkten finns i två storlekar och både med och utan parfym. Fett stort plus i kanten för det! Så svårt att hitta hårvård som inte doftar för mycket tycker jag.

Sådärja, långt inlägg med axplock av höstens nya. Något ni blir nyfikna på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar