tisdag 24 mars 2015

Trippelrecension av Lumene-primers: Bright Now Blur Line & Pore Minimizer, Matifying & Pore Minimizing Primer och Moisturizing & Illluminating Primer


Nu har jag testat tre olika Lumene-primers både länge och väl och det är hög tid för ett omdöme. Trots, eller kanske just därför, att jag testat väldigt noggrant i alla upptänkliga kombinationer med foundation, dagkräm, mineralsmink etc är det svårt att ge samlade omdömen. Här kommer ett försök! 

Lumene Bright Now Blur Line & Pore Minimizer (159kr, 30 ml) var den jag trodde att jag skulle gilla bäst från början. Det är en oljefri primer som passar alla hudtyper. Den lovar omedelbart slätare och vackrare hud samtidigt som den skyddar och ger lyster. Porer och linjer reduceras opstiskt och ger en jämnare klarare hudyta. Kontrollerar glansighet och lovar matt hy hela dagen.

Hur fungerar den då? Huden känns väldigt bra, jag kan tänka mig att det är c-vitaminen som är i, jag gillar verkligen c-vitamin! Jag håller mig hyfsat matt och får något mindre porer. Lystern blir fin. Jag upplever dock att Bright Now Blur Line & Pore Minimizer ger något mindre bra underlag för smink än Matifying & Pore Minimizing Primer. Den är heller inte riktigt lika snygg på egen hand.




Matifying & Pore Minimizing Primer (129 kr, 20 ml) är anpassad för fet till kombinerad hud. Den neutraliserar glansighet och reducerar porer 
samt gör hudens yta matt och ger en jämn bas för makeup. Denna är min favorit! Jag har haft något fetare hy när jag var gravid och då passar den perfekt. Den ger väldigt jämn och bra yta för smink, men är också mycket snygg på egenhand. Jag vet inte hur ni gör, men jag använder ofta primer även om jag inte har foundation. Ibland räcker det tycker jag. (Och så går det ju fortare också!)

Matifying & Pore Minimizing Primer blurrar faktiskt porer bättre än den med "blur" i namnet. Hudytan blir ganska jämn glidet för eventuellt efterföljande smink bra. Produkten känns knappt på, tunn och fin.

Moisturizing & Illluminating Primer (129 kr, 20 ml) är en nyhet som passar normal/torr hy. Den innehåller fuktgivande hyaluronsyra och glycerol som båda ger långvarig återfuktning och bidrar till att hålla huden mjuk och fräsch. Den lovar en jämnare och mer hållbar make-up. I formlan finns också ljusreflekterande pigment, och produkten har en mjuk pastellrosa ton som ger torr hud extra mycket lyster.

Denna gav otippat lite för mycket fukt för mig - jag blir för blank. Men lystern är onekligen fin och den gör verkligen torr- eller tröttrynkor mindre framträdande. Vid något tillfälle har jag grundat med primern ovan och sedan haft en klick av Moisturizing & Illluminating Primer i min foundation för finare lyster och en naknare, mer fuktmättad känsla. Funkar perfekt! Om amningen torkar ut hyn ytterligare kommer jag absolut att köra mer med denna!

Här har vi alltså att göra med tre bra primers, även om ingen av dem är en fullständig universalprimer för just mig. Vilken primer som passar ens hud verkar vara extremt individuellt och dessutom ändra sig över tid.  En svår produktkategori! De tre varianterna jag testat här kommer alla att stanna i min arsenal, och få komma fram vid olika tillfällen. Stort plus i kanten till Lumene för att alla tre är parfymfria!

Det blev en smärre uppsats detta, hoppas ni blivit klokare! Berätta gärna om era primer-funderingar. Vilken gillar ni bäst? Har ni testat Lumenes? Hur använder ni primer?


Recension av Lumene Longwear Blur Foundation som kom i samma utskick hittar ni här och Under Eye Concealer presenterades som fredagsfavorit här.

2 kommentarer:

  1. Tvåan låter som att den skulle kunna va nåt för mig. Dock använder jag sällan primer i ansiktet, tycker faktiskt inte att jag märker så stor skillnad med det, inte alls som med en eyeprimer som jag aldrig skippar om jag bär ögonskugga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eyeprimer måste man verkligen alltid ha! Det var lång inkörsperiod för mig till ansiktsprimers, men nu är jag hyfsat hooked på dem också :)

      Radera