lördag 25 juni 2011

Nécessaire?


Necessär kommer av franskans ord för nödvändig. Det är alltså bara det allra nödvändigaste som ska rymmas i necessären. Vad som egentligen omfattas av begreppet nödvändig kan naturligtvis diskuteras, men för mig är det en hel del... Idag är jag i packartagen inför alpresa, och funderar på om jag ska göra som jag brukar och ha allt (allt! smink, duschgrejer, hudvård, hårgrejs, linser, solskydd, smycken, mm) i min stora Marimekkonecessär, eller om jag ska ta flera olika små. Hur brukar ni göra, en stor eller många små?


12 kommentarer:

  1. Jag har inte nödvändigtvis med mig mycket kläder men folk som reser med mig brukar skratta åt alla mina miljoner necessärer. Jag har en necessär för varje produktgrupp; en med allt smink, en med alla ansiktsgrejer, en med allt jag använder i duschen som schampoo och balsam och ralhyvel och en sista necessär med hårmojs och stylingprodukter. Är det en resa som är längre än några dagar, får även en necessär med lite smycken följa med... /N

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag hittills inte hittat en necessär i bra storlek får jag ofta ta fler än en men då delar jag oftast upp det i en för smink, en för hudvård, en för nagelgrejer.

    SvaraRadera
  3. Brukar ha en necessär till smink och en till resterande produkter. Sen brukar jag packa in flytande grejer i små ziplockpåsar så jag slipper tvätta av necessären och alla andra produkter om det skulle läcka!

    SvaraRadera
  4. Jag har också flera olika, samt påsar om duschgrejorna. Har varit med om flaskor som läckt. Jag har VÄLDIGT mycket grejer! Packar visserligen även till ungarna, men dom har ju inte så mycket..
    Brukar sedan ha alla necessärer och påsar samt mediciner i en stor ryggsäck, den är alltid väldigt tung...
    Ändå har jag aldrig haft nagelgrejs med!
    Så omständig man är ändå..

    SvaraRadera
  5. Jag har en stor necessär. Sedan har jag skaffat mig en massa reseburkar och flaskor i plast(köpt på Granit)som jag "häller över" de flesta produkterna i. Detta för att minimera packningen och inte ha så mycket att släpa på. För att hålla reda på vad som är i varje burk/flaska har jag märkt upp dem.
    Jag har burkarna/flaskorna i olika ziplockpåsar i plast för att hålla ordning på grejerna (t.ex hårprodukter i en påse) samt utifall det skulle bli läckage.
    Mvh!/Lina.

    SvaraRadera
  6. Jag brukar ha 2 (eller 3). En stor för normaltjafset, tandborste, balsam osv. En för smink och en för penslar

    SvaraRadera
  7. Jag brukar ha flera olika, en för sminket och sminkpenslarna, en för hårborsten och stylingprodukter till håret, en för schampo, balsam, duschkräm, rakhyvel, bodylotion och deo, en med ansiktsrengöring, sminkborttagning, ansiktskräm, solkräm, tandborste, tandkräm och linser och linsvätska och en liten necessär för nagelfil, nagellack ,över- och underlack, nagelolja och handkräm.

    SvaraRadera
  8. Glitter Sisters: Skönt att höra att fler har med sig hela kittet :) Intressant det du säger om kläder. Klädmängden brukar ju öka ju längre man ska vara borta, men necessären är ju faktiskt nästan lika stor för en helg som för två veckor!

    Tina: Så kör jag också ibland, men Marimekkon här klarar nästan alltihop om jag snålar lite...

    Honi: Så gör jag också ibland, särskilt när jag ska ha med mig mycket smink!

    Ziplockpåsar är guld! Har precis letat fram lagom många här nu.

    Lotta: Du är i gott sällskap! Bra att ha barnen att skylla lite på ;)

    Jag körde också på allt i en ryggsäck tidigare, men det funkar ju inte så bra nu med flyget.

    Lina: Hälla över i mindre burkar är en himla bra idé! Granit har jag inte spanat in, men jag har en del bra småtuber från Muji.

    Shamrock: Penslar är alltid klurigt på resande fot! Jag borde investera i ett sånt fint resesätt som de har hos Sigma.

    Maja: Så skönt att höra att många packar lika vidlyftigt som jag :)

    SvaraRadera
  9. Jag brukar ha två, en för smink och en för hygienprylar. Häller alltid över i småflaskor också.

    SvaraRadera
  10. Vad lustigt - jag har en likadan Marimekko-necessär fast i blått! Har haft den ett par år och använder den varje gång jag reser. :-)

    SvaraRadera
  11. Ninni: Den är så himla fin! Jag har den framme även hemma i badrummet :)

    SvaraRadera