onsdag 27 april 2011

Nyhet: Cliniderm Sun Skin Care


Jag har redan hunnit få en del frågor om solskydd denna våren, så vad passar då bättre än att titta närmare på några av vårens nyheter? Cliniderm släpper en hel solskydsserie, som, precis som resten av märkets hudvård, baseras på Skin Protection System. Huden skyddas mot yttre och inre påfrestningar från sol, klimat och stress samtidigt som fukt, spänst och lyster ökar. Cliniderm Sun Skin Care innehåller också bredspektrumskydd mot UVA- och UVB-strålar och vtaminer och antioxidanter som skydd mot fria radikaler. Vill ni veta fler tekniska detaljer om produkterna förslår jag att ni läser här och här. Vi ska kika på några produkter istället:

Jag har fått möjlighet att testa City Protection Sun Gel Cream SPF 25 (119 kr/30 ml), en lätt kräm med medelhögt skydd som absorberas snabbt och varken täpper till porer eller rinner iväg om man svettas. Krämen sägs och lämna huden matt och slät, vilket låter perfekt för mig. Jag vill gärna skudda ansiktet till vardags utan att bli blank som en julgranskula eller få sminket på glid. City Protection Sun Gel Cream kommer att hårdtestas i kombination med olika krämer och foundations och sen återkommer jag med omdöme. Efter första testning tillsammans med Cliniderm Sensitive Comfort Face Cream Light men utan smink verkar resultatet lovande!

Tan Intensifier After Sun Lotion (139 kr/150 ml) är en lätt lotion som vårdar och återfuktar huden efter solning med vitamin E och Q10 samtidigt som den förstärker solbrännan med en lätt brun-utan-soleffekt. Bra tajming med denna, min gamla favorit från L'Oréal är nästan slut.

I Cliniderm Sun Skin Care ingår också:
  • Active Defence Sun Face Cream, en lätt solkräm med hyaluronsyra och SPF 15 eller 30 (149 respektive 159kr/ 50 ml).
  • Light & Matifying Sun Face Gel Cream SPF 25, en lätt kräm som absorberas snabbt och är svettsäker. Täpper ej till porerna. (155 kr/50 ml) Jag är lite osäker på hur denna skiljer sig från city-varianten. Någon som vet?

  • Lip Protection Sun Gloss (99 kr/12 ml), läppbalsam med SPF 25 i Natural Peral eller Pink Pearl. Jag är förtjust i läppbalsamet utan SPF, så en med skydd ska jag lägga vantarna på inför sommaren!
  • Target Protection Sun Spot Cream är en kräm med högt skydd (SPF 50) för utsatta ställen som läppar, pigmentfläckar eller huden kring ögonen. (139 kr/ 20 ml) Bra för dig som är på jakt efter hög SPF!
  • Clear Protection Transperant Sun Spray SPF 15 är en snabbtorkande spray som snabbt går in i huden. Den ska skydda mot uttorkning men innehåller alkohol. Jag är lite skeptisk mot denna typen av spraysolskydd. Eftersom jag har ganska torr hud håller jag mig till traditionell kräm. (165 kr/125 ml)
  • Ultra Light Sun Milk med SPF 10 eller 20, en lätt men intensivt återfuktande sollotion för kroppen. (159 respektive 169 kr/ 150 ml)
  • Caring Protection Sun Lotion, vårdande sollotion för hela kroppen med SPF 15 eller 25. (165 respektive 175 kr/125 ml).
  • Instant Soothing After Sun Gel Cream, en svalkande gelkräm som ska ge intensiv fukt i 24 timmar. Den låter härlig tycker jag. Synd att den kommer i burk, övriga förpackningar i serien är ju så bra! (139 kr/200 ml)
Jag är som sagt sugen på en av läpptuberna, men också på Caring Protection Sun Lotion med SPF 25 för kroppen och kanske också after sun.burken, trots just burken.

Cliniderm säljs exklusivt på apotek.

5 kommentarer:

  1. Jag har också funderat vad det är för skillnad på City protection sun gel cream och Light & matifying.....De låter onekligen lika men antar att något måste skilja dem åt.
    Ska iväg och köpa solskydd denna vecka och funderar på någon av dem eller också blir det någon från La roche posay.

    SvaraRadera
  2. Jag är såå nyfiken på den där City krämen! Och den andra. Har kvar av min Clinique City Block, men jag letar alternativ. (den tar ju slut en vacker dag) Vill ha en som funkar bra under make up som man inte blir flottig av.
    Ska bli kul att läsa vad du tycker!

    SvaraRadera
  3. Lina: Jag ska kolla med Cliniderm, det kan ju vara spännande att veta :) LRP är säkert också bra, jag har faktiskt inte testat något från dem än. Kan dock avslöja om City Protection att den håller vad den lovar gällande matthet!

    Lotta: City block var en favorit hos mig också! City Protection skulle mkt väl kunna visa sig vara en värdig ersättare!

    SvaraRadera
  4. Jag har varit och införskaffat en Light & Matifying Sun Face Gel Cream SPF 25 idag. Ska bli spännande att testa. Boots har dessutom ett erbjudande där man får ett Lip Protection Sun Gloss vid köp av en valfri produkt ur serien. Tips för den som har Boots i närheten.

    SvaraRadera
  5. Esther: Oj, vilket bra Boots-tips, tack!

    SvaraRadera