torsdag 3 mars 2011

Beautiful Blogger Award


I helgen fick jag denna fina award av minst lika fina Käthe. Det innebär att jag ska berätta fem saker och sedan ge awarden vidare till fem andra.
  1. Jag ser extra mycket fram emot våren i år. Först våren med trädgård. Attans att jag har skadat axeln. Jag får väl titta på prakten mer än jobba!
  2. Precis som Käthe blir jag har jag en liten språkpolis inom mig. Jag blir irriterad när jag ser att någon skrivit dem istället för de eller när någon särskriver. Själv är jag väldigt slarvig, men jag irriterar mig ändå.
  3. Jag är egentligen ganska intresserad av inredning, men har inte riktigt haft ork att få i ordning i huset vi flyttade in i i somras. Kanske kommer orken med våren? Det hoppas jag på!
  4. Jag bloggar här också, tillsammans med en kär vän och kollega. Kom hit och lär er mer om språk och språkutveckling! Kanske har ni någon fråga på lut?
  5. Vårens höjdpunkt blir en underbar vecka med mor och syster i New York! Sephora, here we come!
Jag tackar och bockar för awarden, och skickar vidare till alla i hela länklistan. Jag kan helt enkelt inte välja bara fem!

8 kommentarer:

  1. Jaaa! Vad härligt att du ska till NY! Älskade min resa dit.

    SvaraRadera
  2. Åhhh vad kul att ni ska åka till New York :)

    Kolla bara med hotellet ni har bokat ifall de har problem med löss (vägglös), boka om hotellet i sådana fall. Några från Rhode Island var över i New York i förra veckan och blev illa bitna. Lössen kom även in i deras packning :(

    Varför kan man/jag inte kunna skriva dem? Det fick vi lära oss i skolan.

    SvaraRadera
  3. Åh vilken härlig blogg du tipsade om - hade ingen aning om att du fanns på fler ställen! Jag arbetar ju med språkvård till vardags (korrekturläsning, språkgranskning och översättning) så den bloggen ska jag kasta mig över direkt!

    SvaraRadera
  4. Ninni: Jaa! Det ska bli fantastiskt!

    Carina: Hu, vägglös är ett gissel. Tack för tips om att dubbelkolla det!

    Man ska så klart skriva "dem" där det ska vara så, men "de" och "dem" är inte samma sak. "De" är helt enkel subjekt och "dem" objekt, som skillnaden mellan "han" och "honom", tex "Han/de ger något till honom/dem."

    DNs Catharina Grünbaum förklarar lite här: http://www.dn.se/blogg/spraket/2009/03/21/de-eller-dem-nar-man-tanker-dom-2132/

    Anna / Mrs Dolittle: Jättekul om du tittar in till oss! Välkommen :)

    SvaraRadera
  5. Jätterolig läsning :) Resa låter underbart!

    SvaraRadera
  6. Honi: Kul att höra! Mm, det ska bli så härligt :)

    SvaraRadera
  7. ÅH, NY!!! Vad roligt!!! Skickar med shoppinglista.;)

    SvaraRadera
  8. Basteth: Ja! Absolut! Det har jag räknat med :) (psst, tack för persikojuicen! Ni hade glömt en här, och igår drack jag och systersyster helt fräckt upp den.)

    SvaraRadera