torsdag 24 februari 2011

Recension: Eco Foundation från Oliva by CCS


Jag har fått möjlighet att testa Eco Foundation från Oliva by CCS i färgen Tan. Eco Foundation lovar gott med att vara en "vårdande fuktgivande creme för daglig ansiktsvård med färgpigment och fillers för att jämna ut där det behövs och ge fin lyster. Innehåller ekologisk olivolja och andra ecocertifierade mjukgörande oljor." Det låter väl inte så dumt? Trots att färgen verkade lite mörk ville jag ändå testa. Concealern från samma serie är nämligen en riktig superprodukt.

Jag har bara testat Eco Foundation en gång, och anledningen är just nyansen. Den är alldeles väldigt mycket för mörk. För att ändå ge den en chans testade jag den i hemmets lugna vrå. Resultatet blev dessvärre orangeflammigt. Trots att jag använde en foundationborste var det stört omöjligt att få ur produkten jämnt.

Jag begav mig också till ett apotek för att spana in den andra färgen, Natural. Den var något ljusare, men ändå för mörk och dessutom på tok för rosa. Till och med expediten dissade nyansutbudet riktigt hårt. Varför släpper man en foundation i endast två nyanser? Det är ju dömt att misslyckas!

"Färgerna natural och tan kan med fördel blandas så att man når rätt hudton" står det på hemsidan. Oklart hur man ska få fram en ljusare färg, dock. Det begränsade färgutbudet tillsammans med hur svårt det var att applicera ger dessvärre lågt betyg.
Betyg: 2 av 5
Minusen redan nämnda, betyget hankar sig upp till en tvåa för smart förpackning och ekologiska ingredienser.

2 kommentarer:

  1. Men hallå, hur ovettigt är det inte att bara ha två nyanser på foundation av alla produkter? Det finns inte en chans att jag ens testar den där för jag behöver ha så ljusa nyanser på min foundation att jag kommer se ut som en kanelbulle i ansiktet :P

    SvaraRadera
  2. Emilie: visst är det skumt! Det där med kanelbulle känns bekant:)

    SvaraRadera