lördag 29 januari 2011

Recension: Cliniderm Sensitive Comfort Face Cream Rich & Light


Ansiktskrämen i Cliniderms nya serie Sensitive Skin Care kommer i två varianter, en rikare och en lättare. Båda ska motverka torrhet och stramhet, och lugna känslig hy. Formulan ska stärka hudens skyddsbarriär och motverka rodnad och reaktionsbenägenhet. Krämen ska också ge förbättrad spänst och verka visuellt utslätande på ojämnheter och fina linjer.

Först tänkte jag mig att jag skulle använda den rika på natten och den lätta på dagen. Eftersom det varit så kallt har jag faktiskt använt Cliniderm Sensitive Comfort Face Cream Rich både dag och natt, men jag har testat den lättare också för att kunna berätta för er vad jag tyckte. Vad tycker jag då? Jag tycker om dem! Båda krämerna känns sköna, återfuktande och lugnande. De fungerar bra med både flytande foundation och mineralpudervarianter.

Cliniderm Sensitive Comfort Face Cream Rich är lagom rik för mig i vinterkylan. Jag blir inte blank, men den återfuktar tillräckligt. Allra bäst blir det i kombination med Age Delay Serum som jag köpte tidigare i höstas. Krämen känns just rik, utan att vara det minsta flottig. Den är lättare än exempelvis Barrier Repair från samma märke, men återfuktar ändå lika mycket.

Den lättare krämen Cliniderm Sensitive Comfort Face Cream Light känns (såklart) lättare än den rika, men har ändå en lika lugnande och återfuktande effekt. Det är svårt att beskriva vad jag menar med "lugnande", det känns inte kylande, men huden blir lugn, mjuk och mindre vinterblossig. Lighten kommer att bli en hit längre fram på våren!

Om jag skulle komma med någon liten önskning för framtiden så skulle det vara ännu lite mer fukt i båda varianterna (fukt kan man aldrig få för mycket av!), och en variant med SPF för sommarbruk. Frånvaron av SPF ser jag inte som ett problem på vintern, då jag dessvärre knappt hinner ut i dagsljus på vardagarna. Jag tror till och med att det kan vara bra för huden att vila från solskydd!

Båda krämerna är oparfymerade, men doftar ändå svagt av frisk mint. Doften påminner faktiskt lite om den typiska Cliniquedoften. Förpackningarna får full poäng och priset på 229 kr känns också helt ok. Kanske inte riktigt i budgetklassen, men ändå prisvärt.
Betyg: 4 av 5

5 kommentarer:

  1. Låter som bra grejer,tack för en bra recension! Jag skall absolut testa den här serien men det får bli längre fram för just nu har jag gott om ansiktskrämer hemma. Men Redness Rescue skall jag köpa så snart den kommer ut, letade på apotek i förrgår men den har inte kommit än. Idag skulle jag köpa Lumenes ansiktsmask som du har recenserat men den har utgått ur sortimentet fick jag veta:((! Så onödigt och trist. Men jag köpte en del annat ändå ;-).

    SvaraRadera
  2. Light-cremen får nog inhandlas till våren!

    SvaraRadera
  3. Linda: Hoppas att du hittar redness rescuen snart! Himla synd på Lumene-masken, det blir till att jaga fatt i ny favorit!

    Det ska bli kul att se vad du köpte!

    Fröken Frodig: Hoppas att du också gillar den!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag heter Sofia och jobbar på ACO med bland annat Cliniderm. Vad kul att du gillar Cliniderm Sensitive, det har blivit en ny favorit hos mig också:) Angående spf i krämer så har vi valt att välja bort detta i Sensitive-serien, just för att ingredienser som känslig hy skulle kunna reagera på är UV-filter men också tex parfym, alkohol och AHA-syror mm.

    Dock vet vi att många, som du, efterfrågar produkter med spf i Clinidem och jag kan hinta om att detta är på gång inom kort. Håll utkik:)

    Ha en bra dag!

    Sofia

    SvaraRadera
  5. Hej Sofia!

    Det låter väldigt spännande med nyheter med SPF, det är ju bra om det finns att välja på både med och utan :)

    SvaraRadera